Goed Terecht in leeuwarden
SDS -NHL Stenden
Goed terecht in Leeuwarden
Op 1-2-2022 ben ik gestart met de minor 'Sustainable Design Solutions' bij de opleiding 'Communication and Multimedia Design' bij de hogeschool NHL Stenden. Hier ben ik samen met 4 anderen de uitdaging van gemeente Leeuwarden en Omrin aangegaan om een oplossing te verzinnen voor het gebrek aan afval reductie en -scheiding bij studenten in Leeuwarden.
Onderzoek

Introductie
Er zijn ontzettend veel studenten in Leeuwarden en ieder jaar komen er nieuwe studenten naar onze stad. De hoeveelheid afval per inwoner dat verbrand wordt is te hoog, Omrin en de gemeente Leeuwarden zijn nieuwsgierig naar hoe dit bij studenten gereduceerd kan worden.

Empathiseren met de doelgroep
Om een oplossing voor het probleem te vinden moeten we eerst nagaan waardoor het probleem ontstaat. Een goede manier om dit te achterhalen is door te empathiseren met onze doelgroep. Dit hebben wij gedaan met behulp van verschillende vormen van kwalitatief onderzoek.
Diary study – Dagboek onderzoek
In deze vorm van onderzoek worden deelnemers uit de doelgroep verzameld die een dagboekje krijgen waar verschillende vragen en opdrachten in staan gerelateerd aan het onderwerp van het onderzoek. Deze vorm is gekozen om inzicht te krijgen in het dagelijks leven, essentiële producten en de drives van de doelgroep.
Focus group
Bij dit onderzoek worden deelnemers als groep verzameld en krijgen ze verschillende bijzondere vraagstukken voorgeschoteld. Dit is gedaan omdat mensen in een sociale omgeving makkelijker hun gedachten, gevoelens en meningen uiten.
Interviews
In een interview wordt 1 op 1 ingegaan op verschillende onderwerpen, de onderwerpen dienen hierbij als richtlijn voor het verzamelen van de inzichten. De interviews zijn gedaan omdat ze de mogelijkheid bieden door te vragen bij opvallende antwoorden in het interview. Op deze manier kunnen de gedachten, motivaties en gevoelens van de geïnterviewde uitgelicht worden.

Customer Journey
De customer journey wijst de raakpunten met afval aan in het dagelijkse leven van een student en zoomt in op acties die ze hierbij uitvoeren en de gevoelens die ze hierbij ervaren. Dit is gedaan om alle belangrijke informatie uit de onderzoeken op een rijtje te zetten en te visualiseren. Dit maakt de informatie makkelijker bruikbaar in de toekomst.

Verkregen inzichten
De belangrijkste inzichten die tot nu toe verkregen zijn uit alle onderzoeken.
Sociale invloeden
De sociale omgeving van studenten heeft een grote impact op hoe ze zich gedragen.
Persoonlijk gewin
Studenten zijn eerder geneigd een bepaalde actie uit te voeren wanneer deze actie tot persoonlijk gewin lijdt.
Bewustheid in supermarkten
Over het algemeen zijn studenten zijn ontzettend bewust bezig met de keuzes die ze maken in de supermarkt. De criteria die ze stellen aan hun boodschappen zijn blijkbaar ontzettend belangrijk voor ze.
Waarden zijn beïnvloedbaar in bepaalde gebieden.
De waarden van studenten, welke hun gedrag veroorzaken, lijken beïnvloedbaar te zijn in bepaalde gebieden waar ze hun tijd doorbrengen. Een goed voorbeeld hiervan is in de scholen, studenten komen hier om nieuwe kennis op te doen en deze kennis kan ertoe lijden dat hun acties veranderen.
Toepassing van de inzichten
De inzichten die gedurende het onderzoek bij dit project zijn verkregen kunnen gebruikt worden om een oplossing voor het probleem dat aan ons voorgelegd is. Dit hebben we gedaan door te brainstormen over de verschillende mogelijke oplossingsrichtingen en vervolgens in teams aan de slag te gaan met de gekozen richtingen.
Brainstorms
Er zijn verschillende brainstorm technieken toegepast om een groot aantal ideeën te genereren. Vervolgens zijn alle gecreëerde ideeën, na eventueel gecombineerd te zijn met andere ideeën, gecategoriseerd op basis van haalbaarheid en creativiteit (met de how-wow-now methode).


Ideekeuze
Na het analyseren van de ideeën bleek het mogelijk om een aantal van de ideeën te combineren. We hebben gekozen om een studenten merk voor Omrin te ontwikkelen waarmee verschillende interventies gemaakt kunnen worden binnen de customer journey. Er is gekozen om naast het merk een aantal van deze interventies uit te werken zodat ze gelijk toegepast kunnen worden door de Omrin. De interventies die gekozen zijn om uit te werken zijn een aanduiding voor de afvalstromen aan de prullenbakken in de scholen toevoegen, een innovatie van het bio bakje van Omrin en een app voor bewoners van studenten complexen waarmee punten verdient kunnen worden door het scheiden van afval.
Persoonlijk ben ik betrokken geweest bij het ontwikkelen van de ‘brand guideline’, het ontwikkelen en testen van de ‘afvalstroom-indicaties’ en het innoveren van het bio bakje van Omrin.
Brand guideline
Moodboards
Om te beginnen met de brand guideline was het nodig om inspiratie op te doen. Met twee andere studenten ben ik bezig gegaan om moodboards te creëren, zie onderstaande gallerij.



Uit de analyse van de moodboards zijn een aantal inzichten naar voren gekomen die van belang zijn. Om te beginnen lijken we belang te hechten aan het gebruik van karakters om een connectie met het merk te ontwikkelen en emoties richting de gebruiker te uitten. Verder is bepaald dat voor de primaire tekst (kopteksten e.d.) een speels lettertype gebruikt moet worden om aandacht te kunnen trekken en voor secundaire tekst een wat serieuzer lettertype gebruikt moet worden om leesbaar te blijven en informatief te kunnen zijn. Tot slot is besloten dat felle, opvallende kleuren gebruikt moeten worden om bij de jeugdigheid van de doelgroep aan te sluiten.
Visuele guide
Samen met Jorinda ben ik aan de slag gegaan om de keuzes te maken die de visuele identiteit van het merk vormen. Om de connectie met Omrin in de visuele identiteit te verwerken is gekozen om een donkerblauwe kleur als basiskleur te gebruiken, Omrin zelf heeft namelijk rood en donkerblauw als basiskleuren. Er is ook een secundaire, blauwe kleur gekozen welke véél lichter en feller is dan de donkere blauw om een duidelijk contrast tussen de twee kleuren te hebben. Verder zijn er twee andere felle kleuren gekozen, groen en oranje, om meer verschillende kleuren te hebben wat dus goed bij de jeugdige look aansluit. Daarnaast zijn de zwarte en witte kleuren gedefinieerd. Vervolgens hebben we bij adobe fonts gezocht naar een lettertype dat bij onze eisen aansluit. We hebben gekozen voor ‘Sauna Pro Bold’ voor de kopteksten omdat het enigszins handgeschreven lijkt maar nog steeds wel een strak uiterlijk heeft. Voor de normale tekst is gekozen voor ‘Neue Haas Grotesk Display Pro 55 Roman’ vanwege de leesbaarheid en het professionele uiterlijk. De karakters en icoontjes die gebruikt worden zijn gemaakt met o.a. de gekozen kleuren en zijn ontwikkeld door Marlies en Mariana. Er is door Jorinda en mij een visuele guide gemaakt voor het merk, zie onderstaande afbeeldingen.



Afvalstroom-Indicaties
Tijdens het onderzoeken is ons opgevallen dat er nog geen afvalscheiding plaats vond bij de scholen. We waren nieuwsgierig of het implementeren van deze scheiding gelijk opgepakt zou worden door gebruikers van de prullenbakken. Om hier een indicatie van te krijgen is met het kleurgebruik en de icons uit de brand guideline een prototype ontwikkeld dat in ons eigen klaslokaal is neergezet, zie onderstaande afbeeldingen.


Uit deze indicatieve test is gebleken dat het scheiden gemakkelijk opgepakt wordt door de studenten maar dat sommige producten (zoals koffiebekertjes die plastic bevatten) nog op de verkeerde plek weggegooid werden. De feedback die we van onze klasgenoten kregen was dat de indicaties nog te klein waren en dat er behoefte was aan een duidelijkere indicatie aan de bovenzijde van de prullenbak zodat er niet aan de zijkant gekeken hoeft te worden waar iets terecht komt. We hebben gekozen om de feedback van de klasgenoten te gebruiken voor aanpassingen aan het ontwerp en bij de uiteindelijke test af te wachten of de koffiebekers goed gesorteerd worden.
De eerste test
Met ons aangepaste prototype, waarbij grotere icons én tekst op de bovenringen van de bakken zijn aangebracht, zijn we naar NHL-Stenden gegaan waar we het aangebracht hebben op één van de prullenbakken met drie openingen, zie onderstaande afbeelding. Uit de test bleek dat het vooral met de voedselverpakkingen nog vaak misgaat, deze verpakkingen lijken namelijk van papier te zijn gemaakt maar bevatten vaak ook plastic en wanneer ze met voedselresten bedekt zijn mogen ze niet bij het papier weggegooid worden. Verder viel ons op dat een gedeelte van de studenten naar een nabijgelegen prullenbak ging om het scheiden te vermijden.

De tweede test
Naar ons idee waren er twee factoren die invloed hadden op de uitkomsten van onze eerste test. Om te beginnen was er nabij een prullenbak zonder afvalscheiding-indicaties waardoor sommige mensen met opzet het prototype vermeden, daarnaast waren gebruikers er niet van bewust dat de papieren voedselverpakkingen niet in de papierbak gesorteerd mochten worden waardoor dit vaak mis ging. We hebben ervoor gekozen om de nabije prullenbak ook met het prototype te bedekken en om met nylondraad een bekertje boven de ‘general waste’ stroom op te hangen om aan te duiden dat dergelijke producten hier weggegooid moeten worden. De tweede test leverde meer resultaten op en was voor ons een goede aanduiding van de effectiviteit van het prototype gezien 90,9% van de gebruikers hun afval correct scheidden. De school interventie is dus klaar om geïmplementeerd te worden.
Innovatie van het bio bakje
Om scheiding van bio-afval bij bewoners van studentenflats aan te moedigen heeft Omrin bio bakjes aan de bewoners uitgedeeld. Deze bakjes kunnen gebruikt worden om bio-afval tijdelijk in op te slaan totdat het bakje vol zit en de bewoner naar de bio-container kan met het bakje. Uit interviews met de bewoners over het bakje is gebleken dat de kleur van de bakjes niet indiceert dat ze voor bio afval zijn, de bakjes nogal snel gaan stinken, niet makkelijk vast te houden zijn, behoorlijk in de weg staan, het niet gemakkelijk is om de bakjes schoon te houden en dat de studenten vaak hun afval wegbrengen wanneer ze van het complex vertrekken. Al deze genoemde factoren hebben zorgen ervoor dat de studenten hun bio-afval niet scheiden. Als Omrin in de toekomst meer bio bakjes uit wil delen of verkopen kan het van belang zijn om deze problemen aan te pakken en een herontwerp van het bio bakje te maken.
Om te beginnen is voor de kleur gekozen om een combinatie van het groen en blauw uit de brand-guideline te gebruiken. Om de stank te voorkomen is gekozen om de deksel beter af te laten sluiten en een luchtfilter in de deksel te plaatsen dat ervoor zorgt dat het bio-afval kan drogen zonder geur te verspreiden. Om de bakjes makkelijker vast te houden is een handvat aan het ontwerp toegevoegd. Om te voorkomen dat de bakjes in de weg staan is een beugeltje bedacht waarmee de bakjes aan de muur gemonteerd kunnen worden, deze muurbeugeltjes kunnen ook gebruikt worden om bijvoorbeeld de bakjes in een toegewijde plek na de ingang van het complex tijdelijk op te hangen zodat de gebruikers bij terugkomst bij het complex het bakje pas weer naar boven hoeven te brengen. Om de bakjes makkelijker schoon te houden wordt een hoogglans oppervlakte aan de binnenzijde van de bakjes toegepast. Net als de huidige bakjes wordt het herontwerp geproduceerd



Overzicht eindoplossing
In het onderstaande overzicht wordt aangeduid hoe de verschillende interventies samen een oplossing vormen voor het gebrek aan afvalreductie en afvalscheiding bij studenten in Leeuwarden.

Persoonlijke ontwikkeling
Gedurende de uitvoering van het project konden studiepunten verdiend worden door het behalen van persoonlijke leerdoelen (het aantonen van competentie). Deze studiepunten konden op twee verschillende momenten aangevraagd worden en het behalen van de studiepunten werd beoordeeld op basis van een competentieverslag van de student en een beoordelingsgesprek. Er waren twee momenten gedurende het project waarin studiepunten aangevraagd konden worden, halverwege het semester en aan het einde van het semester.
Competenties eerste beoordelingsmoment:
- Ik wil leren hoe ik mijn eigen leerdoelen kan opstellen. (Aanbevolen competentie)
Aangetoond door leerdoelen op te stellen en feedback op de leerdoelen uit de mentorgesprekken te verwerken. - Ik wil leren hoe ik het Plan, Do, Check, Act (PDCA) cyclus op mijn leerproces kan toepassen. (Aanbevolen competentie)
Aangetoond door deskresearch uit te voeren naar de PDCA-cyclus gevonden inzichten tijdens het project toe te passen. - Ik wil leren op mijn eigen proces en uitkomsten te reflecteren. (Aanbevolen competentie)
Aangetoond door deskresearch te doen naar reflectiemethodes en vervolgens met de gekozen methode (STARRT) reflecties uit te voeren voor de overige leerdoelen. - Ik wil leren hoe ik mijn onderzoek moet opstellen en de resultaten kan verwerken. (Aanbevolen competentie)
Aangetoond door deskresearch te doen naar een aantal verschillende onderzoeksmethodes en deze methodes toe te passen in het project. - Ik wil drie nieuwe onderzoeksmethode’s leren. (Aanbevolen competentie)
Aangetoond door deskresearch te doen naar een aantal verschillende onderzoeksmethodes en deze methodes toe te passen in het project. - Ik wil leren hoe ik mijn onderzoek kan framen. (Aanbevolen competentie)
Aangetoond door deskresearch te doen naar een aantal verschillende onderzoeksmethodes en deze methodes toe te passen in het project. - Goede communicatie met de opdrachtgever/klant opzetten.
Aangetoond door de wensen van de opdrachtgever m.b.t. communicatie in kaart te brengen en een consult met een relevante docent te volgen en verkregen inzichten in het project toe te passen. - Het presenteren van projectresultaten aan een groep mensen die nog niet bekend is met het project.
Aangetoond door deskresearch te doen naar pitch presentaties en verkregen inzichten te gebruiken om een presentatie te geven op het open podium van de Kijkers met het thema ‘afval is een ontwerpfout’. - Teamwerk bevorderen door analyse van de teamleden en het toepassen van gevonden inzichten.
Aangetoond een consult met een relevante docent te volgen en verkregen inzichten te gebruiken om de CV’s en resultaten van een persoonlijkheidstest van de teamgenoten te analyseren en vervolgens functioneringsgesprekken met de teamgenoten uit te voeren.
Competenties tweede beoordelingsmoment:
- Het maken/ontwikkelen van een merkidentiteit/visuele identiteit.
Aangetoond door eerst een consult te volgen met een relevante docent, vervolgens een methode te kiezen uit het boek ‘reating a brand identity a guide for designers’ , daarna inspiratie te verzamelen en tot slot de inspiratie te vertalen naar een visuele identiteit. - Het bedenken van een duurzame productoplossing.
Aangetoond door deskresearch te doen naar duurzaam ontwerpen en vervolgens de gevonden criteria toe te passen in de productontwerpen van het project. - Het testen van een prototype en het verwerken van de testresultaten.
Aangetoond door een consult te volgen bij een relevante docent, vervolgens een testplan op te stellen, een prototype te maken en een pilot test uit te voeren en na een tweede consult het prototype en de testprocedure aan te passen en tot slot de resultaten te verwerken en een advies te schrijven. - De verschillende management stijlen leren kennen en toepassen.
Aangetoond door het boek ‘Situationeel leidinggeven’ te lezen, functioneringsgesprekken met teamleden uit te voeren, competentieniveaus van teamleden in te schatten, mijn persoonlijke macht in het team te vergroten o.b.v. de theorie van het boek, een interventie in de groep uit te voeren o.b.v. de theorie uit het boek en feedback uit het team op te vragen over mijn leiderschap.