Innovatie van een verpakking
Afstudeerstage - Windesheim
Innovatie van een verpakking
Ter afronding van mijn opleiding tot industrieel product ontwerper kreeg ik van een bedrijf in de verpakkingsindustrie de uitdaging om met één van hun verpakkingen aan de slag te gaan. Het doel van deze opdracht was het optimaliseren van het reeds bestaande ontwerp en het aantonen van mijn competentie in het toepassen van ontwerpmethodieken. I.v.m. de vertrouwelijkheid gekoppeld aan dit project en mijn samenwerking met de onderneming zal ik uitsluitend ingaan op de methodologie die ik heb toegepast, zonder inhoudelijke details of specifieke bedrijfsinformatie te delen.
Methode
Het project is opgedeeld in 4 logische secties. De voorbereiding, de onderzoeksfase, de ideefase en de conceptfase. Hieronder volgt een omschrijving van de verschillende activiteiten die bij deze fases horen.
1. Voorbereiding
De voorbereiding van het project omvatte alles van het regelen van een stage bedrijf en een opdracht tot het schrijven van een projectvoorstel. Dit laatste is gedaan met behulp van de methodiek omschreven in “Project-management” door Roel Grit.
In het kort omvat het de volgende activiteiten:
- Inleiding schrijven met achtergrondinformatie over het project
- Het opstellen van een zo precies mogelijke omschrijving van het projectresultaat.
- Het uitzoeken welke mensen en middelen beschikbaar zijn voor het project.
- Het maken van afspraken over de communicatie omtrent het project.
- Het opstellen van projectactiviteiten en het maken van een globale planning.
- Het schatten van de te maken kosten.
- Het nagaan van te verwachten knelpunten.
- Het omschrijven van de gevolgen voor de organisatie.
2. Onderzoeksfase
Tijdens de onderzoeksfase is er getracht alle benodigde kennis te verzamelen om de projectactiviteiten uit te voeren en het projectresultaat te behalen. Dit is ontzettend project specifiek en verschilt dus sterk per project en is afhankelijk van het projectresultaat.
In het geval van dit project omvatte het de volgende activiteiten:
- Product analyse; Analyseren welke functies het product vervult en welke factoren invloed hebben op de kosten van het product.
- Gebruiksonderzoek; Het uitvoeren van een observerend onderzoek i.c.m. interviews om te achterhalen wat een typische gebruiker doet en denkt en wat de gebruiker motiveert om dit te doen.
- Concurrentieonderzoek; Het vinden van vergelijkbare producten in de productcategorie van het herontwerp en eventuele patenten die hieraan gekoppeld zijn met als doel het opdoen van inspiratie en het eventueel vermijden van de patenten.
- Materiaalonderzoek; Verder verdiepen in materiaaleigenschappen en productiemethoden.
Het resultaat van ieder onderzoek is een set aanbevelingen voor het programma van eisen voor het product.
Het programma van eisen is vervolgens met de MoSCoW methode opgesteld, in samenspraak met de opdrachtgever. Bij de MoSCoW methode wordt het volgende onderscheid gemaakt: Must haves – minimale eisen voor een succesvol projectresultaat; Should haves – zeer gewenste eisen die niet noodzakelijk zijn; Could haves – wens die graag in het resultaat meegenomen wordt; Would haves – toekomstwensen.
3. Ideefase
In de ideefase van het project worden met behulp van eerder verzamelde informatie en verscheidene creativiteitssessies ideeën verzameld en gecombineerd om de functies uit de product analyse te vervullen en de eisen uit het programma van eisen te vervullen. Potentie van de ideeën wordt bepaald door logisch redeneren en sparren met deskundige collega’s. Een top 3 (combinatie van-) ideeën wordt gekozen om verder uit te werken en wordt meegenomen naar de conceptfase.
4. Conceptfase
In de conceptfase worden de top 3 ideeën uit de ideefase tot in detail uitgewerkt en worden er prototypes gemaakt om te toetsen op vervulling van de gestelde eisen. De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt om een eindconcept te kiezen of samen te stellen uit de verschillende succesvolle aspecten van de 3 concepten. Van het eindconcept wordt ook een prototype gemaakt om de effectiviteit aan te tonen door het uitvoeren van dezelfde testen. De oplevering van het eindconcept bevatte het prototype, gedetailleerde product documentatie en een adviesrapport voor vervolgstappen om het product succesvol te implementeren.